Kun asenne on rock, sen varaan voi rakentaa vaikka mitä. Esimerkiksi radiokanavan, joka kulkee omia polkujaan trendeistä piittaamatta. Miten se on mahdollista? Siten, että samoja polkuja tallaa iso joukko hengenheimolaisia, joilla on sama asenne ja musiikkimaku. Radio Rockilla on 753 000 kuulijaa viikossa. Se on melkoinen voimavara, jonka voisi valjastaa vaikkapa – ohjelman tekoon? Tuumasta toimeen ja tässä lopputulos: kanavan kuulijamäärä kasvoi huikeat 120 000 edelliseen kuukauteen verrattuna!
Lähtökohta: kyllä äijät tietää mitä tahtoo
Radio Rock on maailman ainoa suomalaisille miehille tehty media. Se tavoittaa viikossa 664 000 kuulijaa. Radio Rock on omapäinen, hauska, itsevarma, yllättävä, tyylikäs, eikä kuitenkaan ota itseään liian vakavasti. Kanavan kuuntelijoita yhdistävät rockmusiikki ja -asenne. He arvostavat oman tiensä kulkijoita ja ovat ylpeitä siitä, että kuuntelevat Radio Rockia. Tätä porukkaa ei voi käskeä, mutta innostaa voi!
Ratkaisu: vuoden kovin crowdsourcing
Äijissä on voimaa, varsinkin rock-äijissä, kunhan motivaatio on kohdillaan. Ja silloin kun kyse on musiikista ja uuden vuoden pippaloista, kiinnostus ja innostus asiaa kohtaan on taattu. Kukapa kieltäytyisi kunniasta, jos tarjolla on mahdollisuus valita musiikkia paitsi omiin myös koko valtakunnan rock-kansan uuden vuoden juhliin. Kiitoksena kanavan kuuntelijoille ja kunnioituksesta kaikkia rockin ystäviä kohtaan päätimme tehdä juuri niin – antaa heidän päättää Uuden vuoden juhlalähetyksen biisivalinnat.
Toteutus: Radio Rock TOP500 Uuden vuoden juhlalähetys
Sinä äänestät – me soitamme. Tällä periaatteella pistettiin pystyyn paitsi vuoden kovin crowdsourcing myös demokraattisin radiolähetys, jonka kaikki 500 biisiä oli valittu kuulijoiden toimesta. Eli kuka tahansa sai ehdottaa kampanja-aikana Radio Rockin TOP500 -listalle omia suosikkibiisejään tai äänestää jo listalla olevia. Kaikilla oli käytössään 100 pistettä vuorokaudessa, jotka saattoi antaa yhdelle tai jakaa useamman biisin kesken. Äänestyksen päätyttyä uuden vuoden aatonaattona klo 11 starttasi Uuden vuoden juhlalähetys, joka kesti aina ensimmäisen päivän iltaan saakka. Yksinkertaista, mutta palkitsevaa!
Tulokset
Radio Rock TOP500 sai vipinää bootseihin! Kanavan verkkosivuston kävijämäärä kasvoi 14 % ja kuulijamäärä huikeat 19 % kuukautta aiempaan verrattuna. Biisejä ehdotettiin listalle yli 2 300 kertaa ja pisteitä niille annettiin kaiken kaikkiaan n. 823 000. Sosiaalisessa mediassa kampanja sai näyttöjä melkein 843 000. Sivuja katseltiin lähes 50 000 kertaa ja keskimäärin niiden parissa käytettiin 4:23 minuuttia, mikä on todella rock!
Asiakas – suunnittelu
Anssi Nevalainen, Markkinointipäällikkö
Osku Nurmi, Ohjelmapäällikkö
Heli Annala, Markkinointisuunnittelija
Tuotanto ja suunnittelu
Kirsi Toivonen, AD
Lauri Lännenmäki, AD
Jarkko Syrjälä, Rich Media Developer
Mira Järvelä, Content Producer
Henri Hänninen, Developer
Jonas Kostiainen, Developer
Elina Forsberg, Projektipäällikkö
Eelis Sormunen, Asiakkuusjohtaja