REDI – kuukaudessa varaussopimuksia yli 50 miljoonalla

35 kerrosta, 132 metriä, 283 asuntoa. Helsingin Kalasatamaan kohoava Suomen korkein asuinrakennus REDIn Majakka on päätähuimaava kohde – myös asuntojen markkinoijalle ja myyjälle. Päätähuimaavaksi osoittautui kuitenkin myös torniasuntojen kysyntä: yli puolet Majakan asunnoista ennakkovarattiin 75 % tavoiteaikaa nopeammin. Miten se onnistui?

Lähtökohta

Helsingin Kalasatamaan kohoava REDI edustaa aivan uudenlaista tapaa asua ja elää. Se on valmistuessaan kantakaupungin suurin kauppa- ja elämyskeskus, satojen ihmisten työpaikka ja 2 000 ihmisen koti. Ensimmäisenä valmistuva torni, 35-kerroksinen REDIn Majakka, on Suomen korkein asuinrakennus. REDIn rakentajana toimii SRV, jonka visio on luoda paras asiakaskokemus kaupunkikeskusten rakentajana.

Haaste

Haaste oli varsin mittava ja monitahoinen. 35 kerrosta, 132 metriä, 283 asuntoa. Aivan uudenlainen asumisen konsepti. Voimakasta rakennusvaihetta elävä kaupunginosa. Maan ankea taloudellinen tilanne. Jotta ensimmäisen tornin rakentaminen voitaisiin ylipäätään aloittaa, piti  puolelle asunnoista löytää sitoutuneet varaajat kesään mennessä – siis noin kaksi ja puoli vuotta ennen tornin arvioitua valmistumista.

Samaan aikaan SRV halusi uudistaa tapaa, jolla asuntoja markkinoidaan. REDI edustaa tulevaisuuden urbaania asumista, ja siksi sen markkinoinnin tuli erottautua alan totutuista kaavoista. SRV halusi tarjota asunnon vaihtoa harkitseville elämyksellistä ja näkemyksellistä sisältöä, joka herättäisi kiinnostuksen sekä Kalasatamaa että REDIn torneja kohtaan.

Kuinka tämä kaikki onnistuisi mahdollisimman nopeasti ja tehokkaasti?

Ratkaisu

Noin vuosi ennen asuntojen varsinaisen ennakkomarkkinoinnin alkua SRV alkoi tarjota REDIn omalla sivustolla REDI.fissä mielenkiintoisia sisältöjä Kalasataman alueesta, ihmisistä ja urbaanista elämäntavasta. Ihmiset johdatettiin sisältöjen pariin uutiskirjeillä, markkinointisuorilla ja Facebook-mainonnalla. Samalla kerättiin alueesta ja torniasumisesta kiinnostuneiden markkinointirekisteriä, jonka varaan varsinainen ennakkomarkkinointi rakennettaisiin. SRV rakensi omaa asumisen mediaansa.

Kun Majakan ennakkomarkkinoinnin startti lähestyi, päätimme pistää REDIn sivuston markkinoimaan asuntoja ihan tosissaan. Se edellytti olemassa olevan sivuston remontoimista isolla kädellä.

REDIin ja sen asuntoihin tutustuminen tehtiin helpoksi ja houkuttelevaksi. Esimerkiksi rakennuksesta avautuvia huikeita maisemia saattoi ihastella haluamastaan kerroksesta käsin 360 astetta. Alueesta, REDIn kauppakeskuksesta sekä Majakan asunnoista ja palveluista tuotettiin runsaasti kohderyhmää puhuttelevaa ja monipuolista sisältöä. Verkkosivuston kautta saattoi varata ajan REDI Living Labin asuntonäyttöihin. Ja koska varaaminen haluttiin tehdä mahdollisimman helpoksi, mieleisen asunnon varaaminen onnistui totta kai verkkosivustolla, jossa näkyi myös tornin asuntojen varaustilanne. Kaikki kanavat kertoivat samaa tarinaa.

Tulokset

Sivuston uudistaminen ja markkinointirekisterin onnistunut kerääminen räjäyttivät pankin ennakkomarkkinoinnin alettua tammikuussa 2016:

Tiimi

SRV
Sanna Kinnunen, Pia Svensk, Jonna Majanen, Katri Eskelinen, Päivi Kauhanen, Vesa Iana, Heli Pulkkinen, Anu Pitkänen & Juhani Katko

Barabra
Suunnittelu: Clas Christiansen, Lauri Lännenmäki, Eelis Sormunen
Tekninen toteutus: Henri Hänninen, Kimmo Rostedt, Pauliina Väisänen
Projektijohto: Elina Forsberg

Era Content
Sisältömarkkinointi: Eero Anhava, Riitta Pollari, Tuomas Littunen

IDBBN
Sähköinen suoramarkkinointi ja sen tekninen toteutus: Joonas Mäkilä & Timo Kruskopf

Käytetyt mittarit

Google Analytics
Eloqua
Redi.fi WordPress