Lähtökohdat
Syksyllä 2016 jääkiekon Liiga alkoi ristiriitaisissa tunnelmissa. Aiemmin talvella saavutettu nuorten maailmanmestaruus ja kevään äärimmäisen jännittävä mestaruustaistelu nostivat lajin kiinnostusta, mutta nuorten tähtien siirryttyä NHL:n leipiin, ei sarja hyvästä alusta huolimatta onnistunut kasvattamaan katsojamääriään. Nelonen Median Ruutu, joka omistaa Liigan televisiointioikeudet, halusi tuoda kiekkoväelle jotain uutta, mielenkiintoista, yhdistävää ja hauskaa. Mainoskampanjan, arvonnan tai muun perinteisen promootion sijaan syntyi ajatus yhteisestä kielestä, lätkäemojeista.

Luova ratkaisu
Emojit ovat tulleet osaksi viestintää. Mutta miten miten lätkäfani ilmaisee tunteitaan oman joukkueen pelaajan pistäessä vastustajan kebabkioskille ja laittaessa telkän pönttöön karmealla ruoskalla? Sydämelläkö? Huomasimme, että lätkä tarvitsee omat emojit. Ei pelkästään tunnetiloja ilmaisemaan, vaan myös tulkitsemaan yhdellä kuvalla lätkään juurtuneita ilmaisuja, legendoja ja pelinumeroihin liittyviä tarinoita. Huomasimme samalla, että pelkkä kuva ei riitä. Emojin lisäksi tarvittiin mahdollisuus täydentää viestiä tekstillä ja synnyttää hauskoja, täysin uudenlaisia viestejä pelitilanteita kommentoimaan.

Toteutus
Valitsimme oleellisimmat lätkään liittyvät ilmiöt, ilmaisut ja termit ja teimme niistä oman tyylin mukaisen sarjan emojeja, jotka oli ladattavissa näppäimistökieleksi iOS- ja Android-puhelimiin.

Kokosimme kaikki emojit selityksineen lätkäemojit.fi –sivustoksi, jossa oli luonnollisesti linkit sovelluskauppoihin.

Mainonta hyödynsi emojihahmoja ja niihin liittyviä termejä. Verkko, tv, radio ja jäähallien screenit muodostivat mediakokonaisuuden, joka tavoitti lätkää seuraavat.

Tätä kirjoitettaessa Lätkäemojit on Appstoren ilmaisten applikaatioiden ladatuin ja Androidin Google Play -kaupassa sovellus sijaitsee kolmannella sijalla parhaat viestintäsovellukset -kategoriassa WhatsAppin ja Facebook Messengerin perässä.