Mistä on suomipop tehty? Se on tehty ilosta ja surusta. Vihasta ja rakkaudesta. Kaipuusta ja kohtaamisesta. Toivosta ja pettymyksestä. Arjesta ja juhlasta. Se on tehty jokaisesta suomalaisesta – ja siksi se koskettaa syvemmältä kuin mikään muu! Radio Suomipop, suomalaisen popmusiikin äänitorvi, on suosituin kaupallinen radiokanava. Kuinka ihmeessä se voisi enää parantaa juoksuaan? Tietenkin kouraisemalla vielä syvemmältä! Suomalaisuuden Soundtrack -musiikkivideo siivitti kanavan kuulijaluvut kaikkien aikojen ennätykseen – uskomattomaan 1,4 miljoonaan!
Lähtökohta: kunnianosoitus suomipopille ja sen ystäville
Radio Suomipop vietti viime vuonna 15v-juhlavuottaan. Vaikka ihmisten iässä se tarkoittaa teiniä, radiokanavien maailmassa kyse on jo konkarista, joka tuntee suomipopin ja sen kuulijat paremmin kuin kukaan. Siksi se kerää viikottain huikeat 1 360 000 kuulijaa – enemmän kuin mikään muu kaupallinen radiokanava. Juhlavuotensa kunniaksi Radio Suomipop halusikin kunnioittaa sekä suomalaista musiikkia että sen ystäviä jollain erityisellä tavalla.
Ratkaisu: pistetään kaikki tunteet peliin
Suomipop kuuluu tavalla tai toisella jokaisen suomalaisen elämään. Se herättää monenlaisia tunteita ja muistoja, niin hyviä kuin huonojakin. Se yhdistää ikään, sukupuoleen ja taustaan katsomatta. Suomipop on elävää elämää – ei enempää eikä vähempää, ei hienompaa tai huonompaa. Ja juuri sen Radio Suomipop halusi näyttää! Musiikissa on voimaa, mutta musiikkivideossa sitä on vieläkin enemmän!
Toteutus: Suomalaisuuden Soundtrack -musiikkivideo
Ensimmäinen suudelma. Juhannusfestarit. Kosinta puistossa. Mökkireissut kaveriporukalla. Ero ja yhteenpaluu. Ensimmäisen lapsen syntymä. Suomipop herättää eri ihmisissä erilaisia muistoja. Suomalaisuuden Soundtrack -musiikkivideo maalaa maiseman, jonne jokaisen suomalaisen on helppo sijoittaa itsensä. Homma toteutettiin Aknestikin ”Suomirokkia”-biisin pohjalta tekemällä siitä ”Suomipoppia”-versio. Esittäjä on Suomipop-orkesteri feat. Irina, Ilkka Alanko, Jukka Takalo ja Aki Tykki.
Tulokset
Huipulta on vaikea nousta ylemmäs – muttei mahdotonta! Suomalaisuuden Soundtrack -musiikkivideo siivitti maamme suosituimman kaupallisen radiokanavan kuulijaluvut kaikkien aikojen ennätykseen: uskomattomaan 1,4 miljoonaan! Sosiaalisessa mediassa kampanja sai näyttöjä yli 1 421 000, CTR oli parhaimmillaan yli 2% ja katselukertoja video keräsi lähes puoli miljoonaa!
Asiakas – suunnittelu
Markkinointipäällikkö, Anssi Nevalainen
Markkinointisuunnittelija, Heli Annala
Kanavapäällikkö, Paula Niska-Vuorinen
AD, Ili Marttinen
Tuotanto ja suunnittelu
Kirsi Toivonen, AD
Mikko Huurre, Copywriter
Pauliina Väisänen, Developer
Elina Forsberg, Projektipäällikkö
Eelis Sormunen, Asiakkuusjohtaja
Käytetyt mittarit: Kansallinen Radiotutkimus, Goolge Analytics, Facebook Insights & Power Editor.