Harmaa päivä. Ties monesko tällä viikolla. Liikenne jumittaa, samoin ajatukset. Auto etenee metrin, parhaimmillaan jopa toisen – kunnes letka pysähtyy taas kuin seinään. Normi työmatka. Ja siksi erittäin otollinen tilaisuus mainostaa radiokanavaa jättitauluilla tien varressa! Kampanjan tulokset? Radio Suomipopin kaikkien aikojen kuulijaennätys: huikeat 1,4 miljoonaa!

Lähtökohta: ruuhkassa on pirun tylsä istua
Radio Suomipop, suomalaisen popmusiikin äänitorvi, on maamme suosituin kaupallinen radiokanava. Se kerää viikottain huikeat 1 360 000 kuulijaa. Tilaa on aina silti myös uusillekin kuulijoille. Mistä heidät sitten löydetään? Esimerkiksi autoista, sillä kukaan ei ole niin potentiaalinen radionkuuntelija kuin ruuhkassa kärvistelevä autoilija (ainakin, jos hän noudattaa lakia eikä rämplää puhelintaan liikenteessä).

Ratkaisu: helpotetaan autoilijoiden ahdistusta
Autoilijat istuvat ruuhkissa tylsistyneinä, joskus jopa ahdistuneina. Mikä onkaan parempaa lääkettä niihin molempiin kuin Radio Suomipopin supersuositut aamu- ja iltapäiväohjelmat. Jaajo, Perälä, Hautala, Alexandrova, Kuronen – heidän ja hyvien suomipop-biisien seurassa ei voi kuin viihtyä. Tämän yksinkertaisen toimivan yhtälön varaan rakennettiin autoilijoille suunnattu ulkomainoskampanja.

Toteutus: Suomipopilla juuri nyt
Kun yleensä radiokanavat kuuluvat, nyt haluttiin näkyä ja isosti. Kampanja toteutettiin isojen kaupunkien valtaväylien ruuhkaisimmilla paikoilla. Mediaksi valittiin näyttävät Clear Channelin digitaaliset Big Cities Panorama -ulkomainokset. Huomio herätettiin Aamulypsyn sekä Suomipoppia iltapäivällä -ohjelmien tunnetuilla juontajilla. Ulkomainosten sisältö päivittyi koko ajan kertoen reaaliaikaisesti, mikä kappale soi juuri sillä hetkellä Radio Suomipopissa.

Tulokset
Autoilijoille kohdistettu “Suomipopilla juuri nyt” -täsmäisku osui ja upposi. Se liittyi Suomalaisuuden Soundtrack -kampanjaan, ja siivitti omalta osaltaan maamme suosituimman kaupallisen radiokanavan kuulijaluvut uskomattomaan 1,4 miljoonaan. Tulos on kaikkien aikojen kovin kanavan historiassa!

Asiakas – suunnittelu

Radio Suomipop – Nelonen Media
Markkinointipäällikkö, Anssi Nevalainen
Markkinointisuunnittelija, Heli Annala
Kanavapäällikkö, Paula Niska-Vuorinen
AD, Ili Marttinen

Suunnittelu

Barabra
Kirsi Toivonen, AD
Mikko Huurre, Copywriter
Pauliina Väisänen, Developer
Elina Forsberg, Projektipäällikkö
Eelis Sormunen, Asiakkuusjohtaja

Tekninen toteutus

Inuits
Sampo Pihlaja / Head of Digital
Pasi Kortström / Creative

Kampanjasunnittelu/DOOH

Clear Channel
Susanna Ruolahti / Digital Project Manager
Peter Green / Digital Evangelist
Jukka Rossi / Account Manager

Käytetyt mittarit: Kansallinen Radiotutkimus