Suomipoptietäjä paukutti ennätykset suohon!

Suomalaiset ovat vaatimatonta kansaa – paitsi silloin, kun haluat saada heidän huomionsa. Silloin he vaativat paljon, eikä ihme, sillä mikään ei ole niin ärsyttävää kuin ajan tuhlaantuminen turhuuksiin. Täytyy siis olla aikamoinen velho saadakseen suomalaiset innostumaan – tai ainakin tietäjä. Suomipoptietäjä-testi onnistui aktivoimaan ja viihdyttämään kansaa siinä määrin, että ennätykset paukkuivat. Radio Suomipopin verkkosivujen latausmäärät lähestulkoon tuplaantuivat ja testin parissa viihdyttiin keskimäärin huikeat 11:45 minuuttia!

 

Lähtökohta: miten vahvistetaan brändin ja kuulijan suhdetta

Radio Suomipop on Suomen suurin kaupallinen radiokanava. Se tavoittaa viikossa peräti 1 360 000 kuulijaa. Vaikka kanavan persoonavetoinen sisältö on tärkein menestystekijä, suhdetta kuulijoihin täytyy vaalia ja syventää muillakin keinoilla. Siksi mietimme, miten aktivoimme Radio Suomipopin kuuntelijoita ja saamme heidät viihtymään entistäkin paremmin brändin parissa? Vastaus löytyy verkosta, jossa kanavan www-sivuilla on 500 000 viikkokävijää, Instagramissa 85 000 seuraajaa ja Facebookissa 170 000 seuraajaa.

Ratkaisu: tarjotaan kansalle huvia, tietoa ja onnistumisen iloa

Radio Suomipop on kuulunut suomalaisten arkeen ja juhlaan jo 15 vuotta. Sinä aikana maassamme on syntynyt valtava määrä uusia biisejä ja artisteja, joista osa on ollut enemmän ja osa vähemmän ikimuistoisia. Joka tapauksessa niillä jokaisella on oma paikkansa suomipopin historiassa. Tämän ajatuksen valossa syntyi idea paitsi iloa myös tietoa tuottavasta kisasta, jossa jokainen saattoi testata ja näyttää oman suomipoptietoutensa. Palkintona oli kunnian lisäksi mahdollisuus voittaa lippuja Suomipop Festivaaleille. Kampanjan medioiksi valittiin display-, Facebook- ja radiomainonta.

Toteutus: Oletko sinä suomipoptietäjä?

Oletko sinä suomipopin tietäjä, kisälli vai noviisi? Sitä selvitettiin verkossa järjestetyssä tietokisassa, jossa käytiin läpi suomipoppia viimeisten 15 vuoden ajalta. Osallistujien piti yhdistää artistit ja biisit niiden julkaisuvuosiin hauskojen vihjeiden perusteella. Esimerkiksi vuoden 2010 vihje oli ”Mitä välinettä tarvitaan ongella” ja oikea vastausvaihtoehto tietysti Paula Koivuniemen biisi ”Vapaa”. Entä olisitko sinä osannut valita oikean vastauksen vuoden 2004 kohdalla, kun vihje kuului, että bändillä on tarttuva nimi? Vastaus on tietysti Klamydia. Siirry testiin tästä >

Tulokset

Suomipoptietäjä paukutti ennätykset suohon. Kisan aikana Radio Suomipopin verkkosivujen latausmäärät kasvoivat 95% eli lähestulkoon tuplaantuivat. Myös testin parissa käytetty aika oli päätähuimaava eli keskimäärin 11:45 minuuttia. Sosiaalisessa mediassa kampanja tavoitti yli 1 000 000 kertaa ja mainontaa klikattiin komeat yli 2 % Click Through Ratella. Kaiken tämän lisäksi Radio Suomipop teki kilpailun aikana uuden kuulijaennätyksen!

Asiakas – suunnittelu

Anssi Nevalainen, Markkinointipäällikkö
Heli Annala, Markkinointisuunnittelija
Paula Niska-Vuorinen, Kanavapäällikkö
Ili Marttinen, AD

Tuotanto ja suunnittelu

Kirsi Toivonen, AD
Lauri Lännenmäki, AD
Mikko Huurre, Copywriter
Annika Ryan, Developer
Jonas Kostiainen, Developer
Elina Forsberg, Projektipäällikkö
Eelis Sormunen, Asiakkuusjohtaja

Käytetyt mittarit: Kansallinen Radiotutkimus, Goolge Analytics, Facebook Insights & Power Editor.